„E greu să reușești”
„Sunt atâtea firme de training”
„E concurența prea mare, cu ce ești tu mai specială?”
Și etc.
O firmă pornită de la 0 are drum lung de parcurs. Și greu va fi întotdeauna. Pentru că știu mulți oameni care își doresc sau și-ar dori să pornească pe cont propriu, voi împărtăși pașii prin care a trecut The Betterist, obstacole și reușite, împreună cu câteva instrumente de care să te folosești atunci când dai de greu.
1. Motivația
Probabil că este cel mai important aspect. De ce vrei să pornești o afacere? Da, este minunat să ajungi propriul tău șef, dar dacă asta este singura ta motivație, mă tem că n-o să fie prea ușor. Banii, desigur, sunt un element important pentru că îți asigură supraviețuirea. Dar sunt strict un factor „de igienă”.
Care este acel ceva la care ești bun/ă? Acel ceva pentru care te-ai trezi plin/ă de entuziasm în fiecare dimineață și de care cu greu te-ai plictisi?
Pune-ți întrebări, caută acel ceva, explorează pentru că acest lucru îți va ține mereu motivația sus.
2. Oamenii
Oh, câți vei întâlni care îți vor spune propozițiile care au început acest articol. Prea mulți. Iar din păcate unii te vor dezamăgi prin lipsa de susținere. Însă odată ce punctul 1 este îndeplinit, ce ai de făcut este (dacă simți nevoia și vrei, bineînțeles) să discuți planurile tale cu oameni optimiști care vor crede în tine și te vor încuraja. Începerea unei proprii afaceri este mereu dificilă, critici oricum vor fi așa că vei avea nevoie de susținere.
De asemenea, ce mai este important este să verifici dacă și în ce formă oamenii au nevoie de produsul/serviciul pe care tu îl oferi. În ce formă? Cum poți afla asta? Simplu: întreabă-ți prietenii, apropiații, colegii. Strânge cât mai multe informații. Cu cât ai mai multe date, cu atât îți va fi mai clar ce ai de făcut. Incertitudinea se risipește și calea se deschide.
3. Planul
Ce vei face prima dată? Care este primul pas? Ce îți trebuie? Care sunt toate activitățile implicate? De ce resurse umane și materiale ai nevoie? De care dispui deja? Care sunt fondurile? Etc. Stai liniștit/ă, lucrurile nu sunt atât de multe și/sau negre pe cât par. Și nici nu îți trebuie cine știe ce skilluri de project manager ca să îți poți planifica lucrurile. Scrie-le pe toate, în variantă brută. După care te poți folosi lejer de un Gantt Chart. Este un instrument util de organizare a activităților în funcție de priorități, date de începere și încheiere plus interdependențe.
4. Publicitatea/Marketingul
Și pentru mine aici a fost foarte mult trial and error. Sunt convinsă că nu dețin rețeta perfectă de succes dar iată ce a ajutat cel mai mult în creșterea vizibilității The Betterist:
- Postări făcute cu regularitate pe Facebook și Linkedin;
- Împărtășirea de povești de succes personale cât și situații de eșec împreună cu învățăturile extrase de acolo. Oamenii au nevoie să vadă că toți greșim dar știm să învățăm din acele greșeli;
- Realizarea de traininguri cel puțin o dată pe lună. În cazul în care produsul tău este ceva fizic, asigură-te că ești în ochiul audienței constant. Altfel oamenii uită, mai ales în lumea digitală în care suntem frecvent bombardați cu reclame și anunțuri;
- Roagă-ți clienții să îți lase testimoniale. Sunt foarte importante;
- Fă-ți grupuri țintă și promovează-ți postările, pagina, site-ul;
- Vino cu elemente noi, promoții, abordări diferite.
Cu siguranță mai sunt și dacă aveți și vreți să completăm lista, dați-mi de veste și o vom face împreună.
Pentru afacerea de traininguri și coaching, atât din păcate cât și din fericire, singura variantă a fost și este Facebook-ul. Deși postez în continuare și pe Linkedin, Facebook-ul este la putere în ceea ce mă privește. Este important să-ți cauți canalele media cele mai potrivite pentru tine și afacerea ta.
5. TU
Unul dintre cele mai importante aspecte. Tu. Tu ești cel/cea care va ține afacerea în picioare. Care va gândi strategiile. Care va vinde și va lupta pentru reușită. Este important să ai în vedere următoarele aspecte:
- Pregătirea ta: documentează-te. Constant. Învață. Lumea se schimbă, tehnologia se schimbă iar clienții vor aștepta mereu să-i surprinzi cu informații noi, produse noi, servicii actualizate;
- Emoțiile: am auzit de multe ori oameni care își doresc să reușească fără să se teamă. Fără să apară vulnerabili. Fără să pară slabi. Brene Brown, în cartea ei “Puterea vulnerabilității”, a spus că noi oamenii avem capacitatea de a ne opri emoțiile pentru a nu mai simți atât de puternic impactul negativ. Dezavantajul este că în egală măsură le vom opri și pe cele pozitive. Iar noi suntem concepuți pentru a simți și căuta fericirea. Embrace your failure. Vei avea mult mai multe de învățat din eșec decât din succes. Și nu uita: dacă ai emoții înseamnă că îți pasă. Și asta e ceea ce va conta pentru clienții tăi;
- Nici celorlalți nu le iese din poignée. Toți ne chinuim. Doar că unii nu arată. Nu uita: orice problemă ai putea avea, cineva înaintea ta a avut-o deja. Toți am avut eșecuri, doar că puțini le și spun. Permite-ți să fii vulnerabil în cadre sigure și fii atent la reacțiile pe care le primești de la cei din jur. Merită;
- Nu renunța la visul tău. Ușor ușor vei începe să fii observat/ă. Îți promit :) .
Pașii reușitei sunt clar mult mai mulți, nu doar 5. Dar aceștia pentru mine au fost super relevanți. Împlinirea acestora a însemnat baza pe care ușor ușor The Betterist a fost construit :) . Ai încredere în tine, vei străluci așa cum meriți.